Σάββατο 9 Μαρτίου 2013

ΒΑΛΙΣΤΙΚΗ & ΒΛΗΤΙΚΗ



(Οι κάτοχοι διαστελλόμενων βλημάτων υποχρεούνται, μέσα σε προθεσμία
τεσσάρων (4) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, είτε να τα
πωλήσουν ή να τα διαθέσουν κατόπιν άδειας των αστυνομικών αρχών σε πρόσωπα
που κατέχουν άδεια εμπορίας φυσιγγίων πυροβόλων όπλων είτε να τα παραδώσουν
στην αστυνομική αρχή(.Άρθρο 12 $ 2 ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 3944 (ΦΕΚ Α 67 5.4.2011)
Τροποποίηση του ν. 2168/1993, εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την
Οδηγία 2008/51/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης
Μαΐου 2008 "για την τροποποίηση της Οδηγίας 91/477/ΕΟΚ του Συμβουλίου
σχετικά με τον έλεγχο της απόκτησης και της κατοχής όπλων" και άλλες διατάξεις.)


ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΒΑΛΛΙΣΤΙΚΗ
ΒΛΗΤΙΚΗ ΤΡΟΧΙΑ
Ενώ το βλήμα έχει αποκτήσει τη μέγιστη ταχύτητα μετά την έξοδο του από την
κάννη, τείνει να διατηρήσει την κινητική του κατάσταση λόγω αδράνειας. Εάν το
6λήμα κινούνταν σε κενό, χωρίς την επίδραση της βαρύτητας, θα ακολουθούσε μια
ευθύγραμμη ομαλή και αιώνια πορεία. Όμως ένα βλήμα κινούμενο μέσα στον αέρα,
δέχεται την επίδραση δυνάμεων, οι οποίες του αλλάζουν και την ταχύτητα και την κα-
τεύθυνση του. Οι δυνάμεις αυτές είναι η βαρύτητα και η αντίσταση του αέρα.
Αποτέλεσμα του συνδυασμού της δράσης αυτών των δυο δυνάμεων είναι η πτώση
της ταχύτητας του βλήματος και η αλλαγή της διεύθυνσης του, η οποία διαγράφει τε-
λικά μια καμπύλη τροχιά, που διέρχεται κάτω από το διαμήκη άξονα της κάννης. Η
τροχιά που διαγράφει το κέντρο βάρους της μάζας του βλήματος κατά την πτήση
του μέσα στην ατμόσφαιρα καλείται «βλητική καμπύλη».
Η κίνηση του βλήματος και το διαγραφόμενο σχήμα της βλητικής καμπύλης εξαρ-
τώνται από πολλούς παράγοντες. Γι’ αυτό το λόγο ο τρόπος με τον οποίο σχηματί-
ζεται η βλητική καμπύλη τροχιά γίνεται καλύτερα αντιληπτός, εάν πρώτα λάβουμε
υπόψη μας το αποτέλεσμα της δράσης της βαρύτητας και της αντίστασης του αέρα
πάνω στο βλήμα
Δράση της βαρύτητας: Ας υποθέσουμε ότι καμιά δύναμη δεν ενεργεί πάνω στο
βλήμα μετά την έξοδο του από την κάνη. Στην περίπτωση αυτή το βλήμα θα κινείται
αιωνίως, ομαλά και ευθύγραμμα κατά μήκος του διαμήκη άξονα της κάνης. Έτσι θα
πλήξει οπωσδήποτε τον προκαθορισμένο στόχο.
Τώρα ας υποθέσουμε ότι μόνο η δύναμη της βαρύτητας επιδρά πάνω στο βλήμα.
Τότε το βλήμα θα πέσει κατακόρυφα, όπως και κάθε άλλο σώμα που πέφτει ελεύ-
θερα.
Εάν πούμε ότι η δύναμη της βαρύτητας δρα επί του βλήματος, καθώς αυτό κινεί-
ται λόγω αδράνειας μέσα σε κενό, τότε κάτω από την επίδραση αυτή το βλήμα θα
πέσει κάτω από την κάνη 4,9 μέτρα στο πρώτο δευτερόλεπτο, 19,6 μέτρα στο δεύ-
τερο, κλπ. Έτσι εάν η κάνη του όπλου βρίσκεται στην ίδια ευθεία με το στόχο, το
βλήμα θα χτυπήσει κάτω από αυτόν.
Για να κάνουμε ένα βλήμα, αφού διανύσει ορισμένη απόσταση, να χτυπήσει πάνω
στο στόχο, είναι απαραίτητο η κάνη να έχει φορά προς τα πάνω. Γι' αυτό το λόγο
είναι αναγκαίο ο διαμήκης άξονας της κάνης και η «βάση» της βλητικής καμπύλης
να σχηματίζουν μια ειδική γωνία, που καλείται «γωνία ανυψώσεως».
Η δράση της αντιστάσεως του αέρα ως δύναμη: Με πρώτη ματιά φαίνεται απί-
θανο ότι ο αέρας, ο οποίος έχει τόσο αραιή πυκνότητα μπορεί να δημιουργήσει σο-
βαρή αντίσταση στην κίνηση του βλήματος και να ελαττώσει σημαντικά την
ταχύτητα του Όμως έχει αποδειχθεί μέσω πειραμάτων ότι αυτή η δύναμη, όταν επι-
δρά πάνω σ' ένα βλήμα π.χ. 7,62 mm είναι αρκετά μεγάλη, φθάνοντας περίπου τα 3,5
κιλά. Έτσι, έχοντας υπόψη μας ότι το βλήμα ζυγίζει μόνο μερικά γραμμάρια, το αρ-
νητικό αποτέλεσμα που δημιουργεί αυτή η δύναμη στην κίνηση του είναι αρκετά
υπολογίσιμο.
Ο συμπιεσμένος αέρας στο μπροστινό τμήμα του βλήματος φρενάρει την πτήση
του, ενώ οι ουραίοι στρόβιλοι εξασκούν ένα είδος «ρουφήγματος» προς τα πίσω, με-
γαλώνοντας έτσι την επιβράδυνση του. Αυτό όμως έχει σαν συνέπεια, να χάνει η βλη-
τική τροχιά το σχήμα της κανονικής «παραβολής» και να διαγράφει ένα σχήμα
ασύμμετρης καμπύλης. Η «κορυφή» πλέον τώρα διαιρεί τη βλητική τροχιά σε δυο
άνισα μέρη, με το ανοδικό τμήμα πάντοτε μεγαλύτερο και πιο επίπεδο από το κα-
θοδικό.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΛΗΤΙΚΗΣ ΤΡΟΧΙΑΣ
Η γωνία, που σχηματίζεται από τη βάση της βλητικής τροχιάς και της προεκτά-
σεως του διαμήκη άξονα της κάνης πριν από την βολή, λέγεται «γωνία βολής».
Σύμφωνα με τους νόμους της Φυσικής το μέγιστο βεληνεκές ενός βλήματος επι-
τυγχάνεται με γωνία αναχωρήσεως 45 μοιρών. Όταν η γωνία αρχίζει αυξανόμενη από
0 μοίρες έως 45. το βεληνεκές βαίνει και αυτό αυξανόμενο. Όμως όταν η γωνία βολής
υπερβεί τις 45 μοίρες, το βεληνεκές αρχίζει να μειώνεται. Η γωνία αναχωρήσεως κατά
την οποία η οριζόντια βολή φθάνει τη μεγίστη της τιμή καλείται «γωνία μεγίστου βε-
ληνεκούς».
Στην ατμόσφαιρα η γωνία αναχωρήσεως ενός βλήματος, προκειμένου να επι-
τευχθεί το μέγιστο βεληνεκές, δε φθάνει τις 45 μοίρες. Αναλόγως του σχήματος και
του βάρους του, η γωνία ποικίλλει μεταξύ 30 - 35 μοιρών για τα σύγχρονα μικρού δια-
μετρήματος όπλα.
ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΑΛΛΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ ΣΤΗΝ ΒΛΗΤΙΚΗ ΤΡΟΧΙΑ
Αν και οι βλητικές τροχιές διατηρούν τα βασικά στοιχεία και τα χαρακτηριστικά
τους, μπορεί να διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό μεταξύ τους στο μήκος, την πτώση και
την καμπύλη τους.
Αυτές οι διακυμάνσεις στις βλητικές τροχιές εξαρτώνται από έναν αριθμό παρα-
γόντων
Οι παράγοντες αυτοί είναι οι ακόλουθοι:
α) Η επίδραση της αρχικής ταχύτητας.
β) Η επίδραση του σχήματος του βλήματος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου