Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2016

Φώτα Ολλανδικών Περιπολικών

Τα περιπολικά οχήματα της Ολλανδικής αστυνομίας έχουν μία σειρά από διαφορετικά φώτα που αντιπροσωπεύουν διαφορετικές καταστάσεις. Αυτό τον κώδικα θα περιγράψουμε σε αυτό το άρθρο.


Πηγή: regio15.nl
Πηγή: regio15.nl

Έπειτα από μία μικρή έρευνα επάνω σε αυτό το θέμα ο καθένας μπορεί να δει ότι είναι πραγματικά αξιοσημείωτος ο όγκος μελετών και αναλύσεων που έχει κάνει η Ολλανδική κυβέρνηση για το σωστό εξοπλισμό των οχημάτων της. Εξίσου αξιοσημείωτο είναι το πως έχουν εξελιχτεί αυτά τα συστήματα με τη πάροδο του χρόνου. Σήμερα, η θέση του συνοδηγού σε ένα περιπολικό αυτοκίνητο της Ολλανδίας περιλαμβάνει πολλά συστήματα συμπεριλαμβανομένων του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας από ειδικές κάμερες που διαθέτει το όχημα (το γνωστό σε όλους σύστημα ANPR), ραντάρ εντοπισμού ταχύτητας, κεντρικό σύστημα πρόσβασης σε κρατικές και διεθνείς βάσεις δεδομένων εγκληματιών, πρόσβαση σε μητρώα πολιτών, κτλ. Βεβαίως, το καλύτερο σε όλα αυτά είναι ότι είναι ενσωματωμένα στο ίδιο υπολογιστικό σύστημα το οποίο ο συνοδηγός μπορεί να χειρίζεται είτε από την οθόνη αφής είτε από ένα μικρό ασύρματο πληκτρολόγιο. Μπορείτε να πάρετε μία ιδέα και από την επόμενη φωτογραφία.


Πηγή: gelderlander.nl
Πηγή: gelderlander.nl

Ένας από τους πρώτους κανόνες λοιπόν στα περιπολικά οχήματα της Ολλανδικής αστυνομίας είναι ότι όλα πρέπει να έχουν ακριβώς τον ίδιο εξοπλισμό. Με αυτό το τρόπο όλοι οι αστυνομικοί εκπαιδεύονται πάνω στις ίδιες τεχνολογίες και μπορούν να χρησιμοποιήσουν οποιοδήποτε περιπολικό όχημα υπάρχει διαθέσιμο. Τώρα όσον αφορά τα φώτα, δηλαδή το θέμα που παρουσιάζουμε, αρχικά υπάρχει μία ηλεκτρονική οθόνη στην οροφή κάθε περιπολικού που αναγράφει το μήνυμα που επιθυμούν οι αστυνομικοί και το μήνυμα αυτό εμφανίζεται κανονικά στη πίσω πλευρά ενώ στη μπροστά είναι ανεστραμμένο ώστε να φαίνεται κανονικά όταν κάποιος το βλέπει από τον καθρέπτη του οχήματος του. Βλέπετε ένα παράδειγμα από το αναστραμμένο μήνυμα STOP στην επόμενη φωτογραφία.


Πηγή: nieuwsopbeeld.nl
Πηγή: nieuwsopbeeld.nl

Ασφαλώς, στη πίσω πλευρά της ηλεκτρονικής οθόνης αναγράφεται κανονικά. Με αυτό το τρόπο μπορούν να μεταδίδουν εντολές προς οδηγούς ασχέτως του θορύβου ή της ικανότητας ακοής τους. Βλέπετε ένα παράδειγμα από τη πίσω πλευρά της οθόνης όπου σε αυτή τη περίπτωση αναγράφει απλώς POLITIE, δηλαδή Αστυνομία στα Ολλανδικά.


Πηγή: telegraaf.nl
Πηγή: telegraaf.nl

Οι λωρίδες χρωμάτων στα περιπολικά επίσης δεν έχουν επιλεχθεί τυχαία, τα οχήματα έχουν πορτοκαλί και μπλε λωρίδες όπου οι πορτοκαλί λωρίδες είναι από ένα χρώμα που αμέσως τραβάει τη προσοχή την ημέρα ενώ οι μπλε λωρίδες φωσφορίζουν όταν τις χτυπήσει φως τη νύχτα. Με αυτό το τρόπο τα περιπολικά οχήματα της Ολλανδικής αστυνομίας είναι πάντα εύκολα ορατά τόσο την ημέρα όσο και τη νύχτα. Βλέπετε πως φαίνονται οι πορτοκαλί λωρίδες την ημέρα σε αυτή τη φωτογραφία.


Πηγή: heerenveensecourant.nl
Πηγή: heerenveensecourant.nl

Επίσης, στη παραπάνω φωτογραφία βλέπετε και την Ολλανδική φράση «waakzaam en dienstbaar». Αυτή είναι η φράση που εκφράζει την αποστολή της Ολλανδικής αστυνομίας και μεταφράζεται ως «Σε εγρήγορση και εξυπηρετική». Παρακάτω βλέπετε αντίστοιχα πως φωσφορίζουν οι μπλε λωρίδες των περιπολικών όταν τα χτυπήσει φως τη νύχτα.


Πηγή: blikopnieuws.nl
Πηγή: blikopnieuws.nl

Όλα τα οχήματα έκτακτης ανάγκης (πυροσβεστική, αστυνομία και ασθενοφόρα) στην Ολλανδία ελέγχονται από το ίδιο κέντρο επιχειρήσεων. Όταν το κέντρο δέχεται μία κλήση ο υπάλληλος που διαχειρίζεται τη κλήση είναι υπεύθυνος να αποφασίσει τη προτεραιότητα όπως επίσης και το τι οχήματα πρέπει να ειδοποιηθούν. Ανάλογα τη προτεραιότητα της κλήσης το σήμα στέλνεται στα αντίστοιχα οχήματα είτε μόνο ηλεκτρονικά είτε ηλεκτρονικά και μέσω ασυρμάτου. Υπάρχουν τέσσερις τύποι που μπορεί να επιλέξει ο υπάλληλος που διαχειρίζεται τη κλήση και αυτοί είναι:


  1. Κλήση που αφορά κίνδυνο ανθρώπινης ζωής. Σε αυτή τη περίπτωση ο μέγιστος χρόνος επέμβασης οπουδήποτε στη χώρα είναι το αργότερο 15 λεπτά και όλες οι δυνάμεις καλούνται να επέμβουν μέχρι το κέντρο να επιβεβαιώσει ότι η κατάσταση είναι υπό έλεγχο. Αυτή είναι η μόνη κλήση κατά την οποία τα οχήματα μπορούν να ανάψουν τόσο τα φώτα έκτακτης ανάγκης όσο και τη σειρήνα τους.

  2. Κλήση σοβαρού περιστατικού που όμως δεν κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές. Σε αυτή τη περίπτωση ο μέγιστος χρόνος επέμβασης είναι 30 λεπτά για όλη τη χώρα και επιτρέπεται μόνο η χρήση φωτών έκτακτης ανάγκης. Στο περιστατικό καλούνται οχήματα από πολλές κοντινές περιοχές και σταματάει η κλήση τους μόνο όταν το κέντρο επιβεβαιώσει ότι η κατάσταση είναι υπό έλεγχο.

  3. Κλήση ήπιου περιστατικού. Σε αυτή τη περίπτωση δεν επιτρέπεται χρήση φωτών έκτακτης ανάγκης ή σειρήνας, στο περιστατικό πηγαίνουν μόνο συγκεκριμένα οχήματα που είναι κοντά στο σημείο και δεν υπάρχει αυστηρός χρονικός περιορισμός.

  4. Κλήση για ύποπτη κίνηση. Και πάλι δεν επιτρέπεται η χρήση φωτών έκτακτης ανάγκης ή σειρήνας και στο περιστατικό πηγαίνουν μόνο οχήματα που είναι κοντά στο σημείο χωρίς χρονικό περιορισμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες από Ολλανδούς αστυνομικούς στις περισσότερες περιπτώσεις εντός πόλεων ο χρόνος επέμβασης είναι πολύ μικρότερος των 15 λεπτών για όλα τα περιστατικά. Για την ακρίβεια, για τη Χάγη και το Άμστερνταμ εμπειρικά το υπολογίζουν στα 5-10 λεπτά καθώς και οι δύο πόλεις έχουν επαρκή αστυνομική δύναμη.


Πηγή: bnr.nl
Πηγή: bnr.nl

Τώρα όσον αφορά τον χρωματικό κώδικα από τα φώτα έκτακτης ανάγκης είναι αρκετά απλός για όποιον τον γνωρίζει. Αρχικά, όλα τα οχήματα έκτακτης ανάγκης της Ολλανδίας (ασθενοφόρα, αστυνομικά και πυροσβεστικά) χρησιμοποιούν μπλε χρώμα για κλήσεις πρώτης και δεύτερης προτεραιότητας. Με αυτό το τρόπο όλα τα οχήματα έκτακτης ανάγκης όταν ανάβουν τα φώτα έκτακτης ανάγκης αντιμετωπίζονται με ακριβώς τον ίδιο τρόπο από τους άλλους οδηγούς. Ωστόσο, οι σειρήνες τους διαφέρουν αλλά αυτό είναι για λόγους αναγνώρισης που θα δούμε σε άλλο άρθρο. Οπότε το μπλε χρώμα δείχνει ότι κινούνται προς σοβαρό περιστατικό.


Πηγή: regiomeppel.nl
Πηγή: regiomeppel.nl

Όταν ένα όχημα φτάσει στο σημείο και βρίσκεται κάπου όπου παρεμποδίζει τη κίνηση των άλλων οχημάτων τότε ανάβει ένα κίτρινο φως που είναι πιο εύκολα ορατό από μεγάλη απόσταση. Όλοι οι οδηγοί γνωρίζουν όταν οδηγούν ότι όταν βλέπουν κίτρινο φως σημαίνει ότι κάποιο όχημα είναι σταματημένο, πηγαίνει αργά ή στρίβει και άρα είναι πιο προσεκτικοί. Για τον ίδιο λόγο τα αστυνομικά οχήματα στην Ολλανδία έχουν ένα τέτοιο κίτρινο φως που ανάβει στη θέση των φωτών έκτακτης ανάγκης και αντικαθιστά το μπλε όταν το όχημα βρίσκεται σταματημένο σε κάποιο σημείο παρεμποδίζοντας τη κίνηση των άλλων οχημάτων. Μπορείτε να το δείτε αυτό και στην επόμενη φωτογραφία.


Πηγή: omroepwest.nl
Πηγή: omroepwest.nl

Το τελευταίο χρώμα που μπορεί να δείτε ένα Ολλανδικό αστυνομικό όχημα να έχει στα φώτα έκτακτης ανάγκης του είναι το πράσινο. Στη περίπτωση που πολλά οχήματα έκτακτης ανάγκης έχουν βρεθεί στο σημείο κάποιος πρέπει να αναλάβει την επικοινωνία με το κέντρο. Καθώς όλες οι υπηρεσίες έχουν το ίδιο κέντρο διαχείρισης κλήσεων δε γίνεται το κάθε ένα όχημα να επικοινωνεί ανεξάρτητα για το ίδιο περιστατικό. Για να ξεχωρίζει το όχημα που είναι υπεύθυνο για τις επικοινωνίες με το κέντρο ανάβει πράσινα φώτα έκτακτης ανάγκης. Όσα οχήματα φτάνουν στο περιστατικό, βλέποντας ότι ήδη υπάρχει ένα όχημα με πράσινο φως δε θα προσπαθήσουν να επικοινωνήσουν με το κέντρο παρά μόνο θα λαμβάνουν ενημερώσεις και διαταγές. Σχεδόν πάντα το πρώτο όχημα που φτάνει στο περιστατικό είναι και αυτό που γίνεται το όχημα υπεύθυνο για την επικοινωνία.


Πηγή: nieuwsopbeeld.nl
Πηγή: nieuwsopbeeld.nl

Από τον Ιανουάριο του 2014 ξεκινώντας δοκιμαστικά από τη πόλη Μασλάους τα πράσινα φώτα απέκτησαν και μία νέα χρήση. Έπειτα από στατιστικές αναλύσεις του τμήματος της περιοχής ξεκίνησε ένα πείραμα που αποδείχθηκε επιτυχημένο και πλέον έχει υιοθετηθεί σε πάρα πολλές Ολλανδικές πόλεις. Κατά τη διάρκεια νυκτερινών περιπολιών για προστασία πολιτών από κλοπές και ληστείες στις οικίες τους τα οχήματα κινούνται με αναμμένα τα πράσινα φώτα. Τα φώτα αυτά δεν ενοχλούν τους κατοίκους ενώ ταυτόχρονα φαίνονται από αρκετά μακριά ώστε να απωθήσουν τους επίδοξους εγκληματίες. Σύμφωνα με την αστυνομία της πόλης Μασλάους τα αποτελέσματα ήταν πάρα πολύ θετικά καθώς οι διαρρήξεις σπιτιών μειώθηκαν αμέσως μετά την εφαρμογή αυτού του μέτρου και αυτό οδήγησε και άλλες πόλεις να αρχίσουν να υιοθετούν αυτή τη χρήση των πράσινων φωτών.


Πηγή: ad.nl
Πηγή: ad.nl

Όπως είναι εμφανές από τα παραπάνω η Ολλανδική αστυνομία κάνει σοβαρή μελέτη και συνεχή βελτίωση της σήμανσης των οχημάτων της για τη κοινωνική ασφάλεια. Ως άνθρωποι που θέλουν συνεχώς να βελτιώνονται και να εξελίσσονται είναι σημαντικό να ψάχνουμε και να βρίσκουμε λύσεις ή προσεγγίσεις από όλα τα διαθέσιμα μέσα. Εδώ είδαμε πως η Ολλανδική αστυνομία έλυσε κάποια σοβαρά προβλήματα σήμανσης των οχημάτων της και φαίνεται πως μέχρι σήμερα τα αποτελέσματα ήταν θετικά. Βεβαίως, όπως έδειξε το παράδειγμα της αστυνομίας του Μασλάους πάντα υπάρχει χώρος για βελτίωση και εξέλιξη και εκεί πρέπει πάντα να στοχεύουμε.


Πηγή: 112wolvega.nl
Πηγή: 112wolvega.nl

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου