Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2013

Έρευνα στον τομέα ασφάλειας στην E.E

Μέσα σε ένα γεμάτο προκλήσεις και κινδύνους, διεθνές περιβάλλον, η ενίσχυση της έρευνας για την ασφάλεια αποτέλεσε ένα μείζονος σημασίας ζήτημα για την Ευρώπη. Με σκοπό την κινητοποίηση της «βιομηχανίας ασφαλείας» και της ερευνητικής κοινότητας, η Ε.Ε. δρομολόγησε μια σειρά ερευνητικών προγραμμάτων και δράσεων στον τομέα της ασφάλειας, προκειμένου να αποκτηθούν η απαραίτητη πείρα και οι γνώσεις για την ανάπτυξη των τεχνολογιών που απαιτούνται για την προστασία των πολιτών έναντι απειλών, με σεβασμό παράλληλα στα θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα. 
Τρομοκρατικές ενέργειες, οργανωμένο έγκλημα, κλοπές στο Διαδίκτυο, λαθρομετανάστευση, εμπρησμοί, πλημμύρες, επιδημίες- Οι κίνδυνοι του 21ου αιώνα έχουν διαμορφώσει ένα νέο περιβάλλον, στο οποίο ο φόβος, πραγματικός ή φανταστικός, απειλεί να αναδειχτεί σε κυρίαρχο παράγοντα της καθημερινότητας μας. Η 11η Σεπτεμβρίου του 2001 αποτελεί ορόσημο της σημερινής «κοινωνίας του φόβου», όπως θα τη χαρακτηρίζαμε, καθώς η τρομοκρατία αποτέλεσε επίφαση για ακόμη πιο ακραίες εγκληματικές ενέργειες, θέτοντας σε κίνδυνο αυτά καθαυτά τα θεμέλια του Δυτικού κόσμου. Έξι χρόνια μετά, και το φαινόμενο της τρομοκρατίας συνεχίζει να αποτελεί τη μεγαλύτερη απειλή για τους Ευρωπαίους πολίτες, οι οποίοι βομβαρδίζονται καθημερινά με ειδήσεις και φήμες για επιθέσεις. Οι πολιτικοί, τα μέσα ενημέρωσης και τα αρμόδια σώματα ασφαλείας προειδοποιούν, ενώ παράλληλα αποκαλύπτονται σκευωρίες οργανώσεων, άμεσα συνυφασμένες με αιματηρές επιθέσεις, αλλά και διακεκριμένες κλοπές, όπως πλαστογράφηση εγγράφων και φθορά δημοσίων κτιρίων. Και σα να μην έφταναν όλα αυτά, οι αλλεπάλληλες φυσικές καταστροφές που κλονίζουν τα τελευταία χρόνια την Ευρώπη έρχονται να προστεθούν στη δέσμη των απειλών που παράγουν ανασφάλεια στο δημόσιο και ιδιωτικό βίο των πολιτών. 
Ανάγκη για ασφάλεια
Η 11η Σεπτεμβρίου, καθώς και τα γεγονότα που ακολούθησαν την κατάρρευση των Δίδυμων Πύργων, συνέβαλαν σημαντικά στην ανάδειξη της ασφάλειας σε ζήτημα πρώτης προτεραιότητας για την προστασία των πολιτών, αλλά και των κρίσιμων υποδομών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο νέο περιβάλλον προκλήσεων, η συνεχής εγρήγορση και η διεθνής συνεργασία ήταν οι μόνες ουσιαστικές λύσεις. Η πραγματικότητα αυτή επέβαλε μια μακρόχρονη δέσμευση προς σε αυτή την κατεύθυνση και για την Ευρώπη, η οποία απαιτούσε τη συναίνεση και το συντονισμό των αρμόδιων φορέων με στόχο τη διαμόρφωση ενός πλαισίου αρχών γύρω από την ασφάλεια.
Η έρευνα στην Ε.Ε
Στο πλαίσιο της μακρόχρονης αυτής δέσμευσης, η έρευνα βρέθηκε στην κορυφή της ατζέντας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σκοπός ήταν η άμεση κινητοποίηση της «βιομηχανίας ασφάλειας» και της ερευνητικής κοινότητας, ώστε να αντιμετωπιστούν οι ακόλουθες αδυναμίες του Ευρωπαϊκού ερευνητικού συστήματος:
  • Αλληλοεπικάλυψη και κατακερματισμός των δομών και των δραστηριοτήτων. 
  • Απουσία ευνοϊκού περιβάλλοντος για την αξιοποίηση ερευνητικών πόρων στους τομείς της βιομηχανίας και της άμυνας.
  • Έλλειψηβιομηχανικής ανταγωνιστικότητας και τεχνολογικής συνεργασίας.
  • Πρόβλημα διαλειτουργικότητας των συστημάτων πληροφοριών και επικοινωνίας.
  • Ανεπάρκεια επενδύσεων στον τομέα της Έρευνας και της Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΤΑ).
  • Ανεκμετάλλευτο ανθρώπινο δυναμικό.
Προπαρασκευαστική Δράση (PASR)
Το 2004, η Ευρωπαϊκή Ένωση δρομολόγησε την «Προπαρασκευαστική Δράση» στην έρευνα γύρω από την ασφάλεια στην προσπάθεια της να υποστηρίξει, να ενισχύσει και να συμπληρώσει τις δράσεις και τις ενέργειες που είχαν αναπτύξει τα κράτη μέλη της Ε.Ε. στο συγκεκριμένο τομέα. Αποστολή της ήταν η συγκέντρωση της απαραίτητης τεχνογνωσίας και των αναγκαίων επενδύσεων για την από κοινού ανάπτυξη τεχνολογιών που είναι κρίσιμες για την ασφάλεια της Ευρώπης, καθώς και η ενίσχυση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος των ευρωπαϊκών βιομηχανιών στους σχετικούς τομείς. Στόχευε, επίσης, στη διασταύρωση ιδεών και αποτελεσμάτων μεταξύ πολιτικής και στρατιωτικής έρευνας, προκειμένου να προκύψουν χρήσιμα συμπεράσματα που θα συνέβαλαν στην ενίσχυση και το συντονισμό των ενεργειών της Ε.Ε. Πιο συγκεκριμένα, η δράση αυτή αποτέλεσε συνέχεια της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την Ασφάλεια που υιοθετήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο το 2003. Βρισκόταν υπό τη διαχείριση των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και απευθυνόταν σε δημόσιες αρχές, δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις, πανεπιστήμια και ερευνητικούς οργανισμούς. Παράλληλα, κάλυπτε τις ανάγκες των πιθανών χρηστών των σχετικών τεχνολογιών, οι οποίοι προέρχονταν από το δημόσιο τομέα (κυβέρνηση, υπηρεσίες ασφάλειας, μη κυβερνητικοί οργανισμοί). Η προπαρασκευαστική δράση ήταν χρηματοδοτούμενη από κονδύλια εκτός προγράμματος πλαισίου έρευνας. Ο συνολικός προϋπολογισμός της ανήλθε σε 45 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2004-2006.
Για την υλοποίηση της «Προπαρασκευαστικής Δράσης» προωθήθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο σειρά ερευνητικών έργων και δραστηριοτήτων υποστήριξης, όπως:
  • Βελτίωση της ικανότητας αντίληψης των καταστάσεων
  • Ενίσχυση της ασφάλειας και προστασία των δικτύων (υπηρεσίες, μεταφορές, ηλεκτρονικό εμπόριο κ.λπ.)
  • Προστασία από τρομοκρατικές ενέργειες (βιο-τρομοκρατία, απόπειρες χρήσης βιολογικών, χημικών και άλλων ουσιών κ.λπ.)
  • Βελτίωση της διαχείρισης κρίσεων (επιχειρήσεις εκκένωσης, έρευνας και διάσωσης κ.λπ.)
  • Εξασφάλιση διαλειτουργικότητας  και ενοποίηση συστημάτων πληροφοριών και επικοινωνίας
Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι και στις 3 προκλήσεις της «Προπαρασκευαστικής Δράσης» (2004, 2005, 2006) υποβλήθηκε πολύ μεγάλος αριθμός προτάσεων. Συγκεκριμένα, το 2004 εγκρίθηκαν 12 από τις 173 προτάσεις, το 2005, 13 από τις 156 και το 2006, 15 από τις 165. H «Προπαρασκευαστική Δράση» ήταν ουσιαστικά μια πιλοτική φάση, τα αποτελέσματα της οποίας προσέφεραν την απαραίτητη γνώση και εμπειρία για τη διαμόρφωση και το σχεδιασμό ενός μελλοντικού ερευνητικού προγράμματος για την ασφάλεια, το οποίο δρομολογήθηκε το 2007 και εντάχθηκε, ως βασική θεματική πτυχή, στο 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο της Ε.Ε.
Η ασφάλεια στο 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο
Τι είναι το ΠΠ7;
Το 7ο Πρόγραμμα Πλαίσιο (ΠΠ7) αποτελεί  κύριο εργαλείο χρηματοδότησης για την Έρευνα και την Τεχνολογική Ανάπτυξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το οποίο ξεκίνησε επίσημα στις 22 Δεκεμβρίου 2006. Το πρόγραμμα αποσκοπεί στη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Χώρου Έρευνας και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας μέσω της ανάπτυξης της γνώσης στην Ευρώπη. Για την υλοποίηση του απαιτείται η ενεργή συμμετοχή ενός ευρέως φάσματος επιχειρήσεων, πανεπιστημίων, ερευνητικών κέντρων και ιδρυμάτων όλων των κρατών μελών της Ε.Ε. και των βιομηχανοποιημένων χωρών. Το ΠΠ7 έχει διάρκεια 7 επτά ετών (2007-2013) και είναι δομημένο στα αποτελέσματα των προηγούμενων Π.Π. Το περιεχόμενο του διαμορφώνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία με Ευρωπαϊκά όργανα, όπως το Κοινοβούλιο και τα Κράτη Μέλη, καθώς και ενδιαφερόμενους φορείς για την Ευρωπαϊκή έρευνα (ερευνητικοί οργανισμοί, βιομηχανία, κ.λπ.). Ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 53,2 δις ευρώ.
Η «ασφάλεια» στο ΠΠ7
Η θεματική ενότητα «ασφάλεια» του ΠΠ7, με προϋπολογισμό της τάξης του 1,4 δις ευρώ, αποσκοπεί στην ανάπτυξη και εφαρμογή τεχνολογιών που απαιτούνται για την προστασία των πολιτών από απειλές, όπως η τρομοκρατία, το οργανωμένο έγκλημα, οι φυσικές καταστροφές, τα εργατικά ατυχήματα, και παράλληλα στη διασφάλιση των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Επιπλέον, εστιάζει στην αύξηση και το συντονισμό των ερευνητικών προσπαθειών που καταβάλλονται σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο και στη δημιουργία μιας δυνατής και ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής βιομηχανίας ασφάλειας.
Ως τελικοί χρήστες της έρευνας στον τομέα της ασφάλειας, οι δημόσιες αρχές, ο ιδιωτικός τομέας, και οι πολίτες της Ε.Ε. θα έχουν ενεργή συμμετοχή στον εν λόγω τομέα. Επιπλέον, σθεναρά ενθαρρύνεται και η συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜΜΕ) στις δραστηριότητες, καθώς και η εμπλοκή αρχών και οργανισμών που είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των πολιτών. 
Η θεματική ερευνητική ενότητα ασφάλεια του Π.Π7 είναι βασισμένη στις συστάσεις της «Ομάδας Προσωπικοτήτων» (GoP) και της «Ευρωπαϊκής Συμβουλευτικής Επιτροπής για την έρευνα στον τομέα της ασφάλειας» (ESRAB). Οι δύο επιτροπές λειτουργούν συμβουλευτικά προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με το περιεχόμενο, αλλά και την εφαρμογή της έρευνας που πρέπει να πραγματοποιηθεί στον τομέα της ασφάλειας στο 7ο Π.Π.
Τομείς Προτεραιότητας
Οι δραστηριότητες που διεξάγονται στην ενότητα της ασφάλειας του ΠΠ7 αφορούν τέσσερις βασικούς τομείς-δράσεις σε διαφορετικές εφαρμογές, καθώς και τρεις τομείς διαθεματικού ενδιαφέροντος. Οι δραστηριότητες που προβλέπονται έχουν τη μορφή πολυεπιστημονικών έργων με εστίαση στην υλοποίηση των εφαρμογών και εκτείνονται από την ανάπτυξη της τεχνολογίας, έως την τεχνολογική ενοποίηση, επίδειξη και επικύρωση.
-Βασικοί τομείς-δράσεις
  • Ασφάλεια πολιτών
Σκοπός της δράσης αυτής είναι η καταπολέμηση του οργανωμένου εγκλήματος (π.χ. λαθρεμπόριο ναρκωτικών και όπλων, παιδική πορνογραφία, εμπορία ανθρώπινων οργάνων, νομιμοποίηση βρώμικου χρήματος κ.λπ.) και της τρομοκρατίας, με την ανάπτυξη ασφαλών δικτύων επικοινωνιών και την αστυνόμευση υποδομών πληροφορίας, συμπεριλαμβανομένου του Διαδικτύου. Για την αποτροπή τρομοκρατικών ενεργειών, έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη προηγμένων ψηφιακών συστημάτων ανίχνευσης, παρακολούθησης και εντοπισμού τρομοκρατών. Όσον αφορά, μάλιστα, τα τρομοκρατικά όπλα, προτεραιότητα είναι η ανίχνευση, η ταυτοποίηση και η εξουδετέρωση των CBRNE (χημικές, βιολογικές, ραδιενεργές, πυρηνικές και εκρηκτικές ουσίες), καθώς και άλλων μη συμβατικών οπλών. Επίκεντρο των συστημάτων ανίχνευσης προβλέπεται να είναι τα συστήματα σάρωσης βασισμένα σε ακτινοβολία Terahertz και χιλοστομετρικών κυμάτων. Η ταχύτητα και η δυναμικότητα θα αποτελέσουν τις βασικές παραμέτρους για το σχεδιασμό των νέων τεχνολογικών συστημάτων και λύσεων. Επιπλέον, απαιτείται η συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού φορέα, προκειμένου να ενισχυθεί  η ασφάλεια των νομίμως κατασκευαζόμενων εκρηκτικών υλών, ώστε να αποτραπεί η χρήση τους από τους τρομοκράτες ως αυτοσχέδιων εκρηκτικών μηχανισμών.
  • Ασφάλεια υπηρεσιών και υποδομών κοινής ωφέλειας
Σκοπός της δράσης αυτής είναι η προστασία των κρίσιμων υποδομών και των κοινωφελών υπηρεσιών (σταθμοί και μέσα μεταφοράς, σταθμοί παραγωγής ενέργειας, δίκτυα επικοινωνιών και τηλεπικοινωνιών, εγκαταστάσεις ύδρευσης κ.α) από ζημιές, καταστροφές, ή διακοπή λειτουργίας, λόγω τρομοκρατικών ή εγκληματικών ενεργειών, φυσικών καταστροφών, ατυχημάτων, αμέλεια και ηλεκτρική πειρατεία. Λόγω της αλληλεξάρτησης των συστημάτων αυτών, ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας του συστήματος μεταβίβασης και διανομής ισχύος, καθώς αποτελεί τον κεντρικό πυρήνα πάνω στον οποίο στηρίζεται η λειτουργικότητα όλων των υπολοίπων συστημάτων. Το χαμηλό κόστος, αλλά και η καλή αποδοτικότητα, θα αποτελέσουν τις βασικές παραμέτρους για το σχεδιασμό των νέων τεχνολογικών λύσεων, ενώ ιδιαίτερα σημαντική κρίνεται η ανάπτυξη ενός ευέλικτου και αξιόπιστου συστήματος ανταλλαγής πληροφοριών και δεδομένων κάθε μορφής (φωτογραφίες, ψηφιακοί χάρτες)  μεταξύ των αρχών κάθε κράτους προκειμένου να αποτραπούν ενδεχόμενες απειλές. Μερικές από τις λύσεις που προτείνονται είναι έξυπνα συστήματα ανίχνευσης ύποπτης συμπεριφοράς προσώπων ή κινήσεων οχημάτων, η ανάπτυξη μοντέλων ανάλυσης κινδύνων, έγκαιρης ανταπόκρισης και αποκατάστασης σε κρίσιμες υποδομές καθώς και συστήματα 24ώρη παρακολούθησης σε συγκεκριμένες περιοχές. Αναζητούνται επίσης οικονομικά προσιτές λύσεις όπως αλεξίσφαιρα τζάμια που θα ενισχύσουν την ασφάλεια των κτιρίων και θα τα προστατεύσουν σε ενδεχόμενες επιθέσεις με εκρηκτικά. Ειδικά, τώρα για τα συστήματα πληροφορικής και επικοινωνίας αναμένεται να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη νέων μεθόδων κρυπτογράφησης και αρχιτεκτονικής των υποδομών.
  • "Έξυπνη" παρακολούθηση και ασφάλεια συνόρων
Σκοπός της δράσης αυτής είναι η ασφάλεια και προστασία των συνόρων, ώστε να διασφαλίζεται το νόμιμο εμπόριο και η νόμιμη μετακίνηση των ανθρώπων και παράλληλα να υποστηρίζεται το σύστημα Σένγκεν, οι ενέργειες των εθνικών αρχών, καθώς και οι προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας για την προστασία των συνόρων (FRONTEX). Για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης, στόχος είναι η ανάπτυξη καινοτόμων, αξιόπιστων και ευέλικτων λύσεων που θα μπορούν να εντοπίζουν αποτελεσματικά παράνομες μετακινήσεις, χωρίς παράλληλα να εμποδίζεται η μετακίνηση των νόμιμων ταξιδιωτών και οχημάτων. Όσον αφορά τη διακίνηση ναρκωτικών, όπλων και παράνομων ουσιών, όπως CBRNE, στόχος είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος ασφαλείας, μέσω του οποίου θα διασφαλιστεί η προστασία των αλυσίδων εφοδιασμού εμπορευμάτων και των εφοδιαστικών δικτύων, ενώ παράλληλα θα αναζητηθούν οικονομικές και ανθεκτικές λύσεις, καθώς και τρόποι μείωσης του κόστους και του χρόνου ελέγχου. Η έρευνα και η τεχνολογική ανάπτυξη στο συγκεκριμένο πεδίο δράσης θα επικεντρωθεί στα τεχνικά μέσα παρακολούθησης (μη επανδρωμένα οχήματα αέρος, δορυφόροι, συστήματα λήψης υπέρυθρων εικόνων, άλλα και λογισμικά ανάλυσης των δεδομένων που λαμβάνονται. Για τον έλεγχο των σημείων εισόδου των χωρών προβλέπεται η εισαγωγή διαβατηρίων υψηλής τεχνολογίας που θα ενσωματώνουν βιομετρικά χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα η τρισδιάστατη αναγνώριση προσώπου σε συνδυασμό με τεχνολογίες αναγνώρισης ραδιοσυχνοτήτων.    
Αποκατάσταση της ασφάλειας σε περιπτώσεις κρίσεων
Πρωταρχικός στόχος της δράσης αυτής είναι να εξασφαλίσει μια καλύτερη οργάνωση και προετοιμασία των κυβερνήσεων, των υπηρεσιών έκτακτου ανάγκης και γενικότερα της κοινωνίας, ως προς την άμεση αντιμετώπιση αναπάντεχων καταστροφικών γεγονότων, με τη χρήση προηγμένων και οικονομικών λύσεων. Επιπλέον, αναγκαία κρίνεται και η βελτίωση των εργαλείων, των υποδομών, των διαδικασιών και των οργανωτικών πλαισίων, ώστε να ανταποκρίνονται άμεσα και αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση αναπάντεχων γεγονότων, τόσο κατά τη διάρκεια, όσο και μετέπειτα (π.χ. παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης κ.λπ.)
- Υποστηρικτικοί τομείς-δράσεις
Οι προαναφερθέντες τομείς θα υποστηριχθούν από τις δραστηριότητες των ακολούθων τομέων διαθεματικού ενδιαφέροντος:
Ασφάλεια διασυνδεδεμένων και διαλειτουργικών συστημάτων
Οι δραστηριότητες της δράσης αυτής έχουν ως στόχο την ανάπτυξη της τεχνολογίας που απαιτείται για την υλοποίηση των δράσεων που προαναφέρθηκαν, με επικέντρωση σε θέματα, όπως η ενίσχυση και βελτίωση της διασυνδεσιμότητας και διαλειτουργικότητας των συστημάτων, του εξοπλισμού, των υπηρεσιών και των διαδικασιών, διασφαλίζοντας παράλληλα την αξιοπιστία τους, την προστασία του απορρήτου και την ακεραιότητα των πληροφοριών, την ανιχνευσιμότητα όλων των συναλλαγών, την επεξεργασία τους κ.λπ.
Ασφάλεια και κοινωνία
Παρόλο που η τεχνολογία αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την πρόληψη, τη διαχείριση και την αποτροπή κινδύνων που απειλούν την Ευρώπη, πρέπει να λειτουργεί σε συνδυασμό με οργανωτικές διευθετήσεις και ανθρώπινες παρεμβάσεις για να είναι άκρως αποτελεσματική. Συνεπώς, απαιτείται έρευνα σε πολιτικούς και κοινωνικούς τομείς με στόχο τη συμπλήρωση της έρευνας που είναι προσανατολισμένη στην τεχνολογία. Όσον αφορά τα συστήματα επεξεργασίας δεδομένων και τους χρήστες τους, απαιτείται σεβασμός ως προς τα θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτών και ιδίως σε ότι αφορά την ιδιωτικότητα. Σκοπός των συστημάτων αυτών είναι να συμβάλλουν στην οικονομική και κοινωνική πρόοδο, την ανάπτυξη του εμπορίου και την προστασία των πολιτών.
Συντονισμός και ενίσχυση της έρευνας στον τομέα της ασφάλειας
Σκοπός της δράσης αυτής είναι η δημιουργία μιας κοινής στρατηγικής ατζέντας για την έρευνα στον τομέα της ασφάλειας με τη συμμετοχή όλων των ευρωπαϊκών συντελεστών από το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, τόσο από την πλευρά της ζήτησης, όσο και από την πλευρά της προσφοράς. Έτσι, θα ενισχυθεί η διεθνής συνεργασία και θα αυξηθούν σημαντικά οι πόροι που διατίθενται για την ασφάλεια και την έρευνα στον τομέα της ασφάλειας, γεγονός που θα οδηγήσει σε ανάπτυξη της καινοτομίας. Αυτό στη συνέχεια θα ενισχύσει την αγορά υπηρεσιών ασφαλείας της Ε.Ε., καθώς και την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας.
Μηχανισμοί  χρηματοδότησης
Η χρηματοδοτική υποστήριξη των δράσεων που θα υλοποιηθούν στον τομέα της ασφάλειας του ΠΠ7 θα πραγματοποιηθεί μέσω των εξής "Μηχανισμών χρηματοδότησης":                                                                                         
  • Συνεργατικά έργα (Collaborative projects), που θα καλύπτουν από μικρές ή μεσαίες ερευνητικές δράσεις μέχρι και μεγάλα ολοκληρωμένα έργα.                                                                               
  • Δίκτυα Αριστείας (Networks of Excellence), που θα φέρνουν σε επαφή περισσότερους του ενός ερευνητικούς οργανισμούς, με σκοπό την ενοποίηση των δραστηριοτήτων τους σε ένα δεδομένο τομέα.                          
  • Δράσεις Συντονισμού & Υποστήριξης (Coordination and Support Actions), όπως δικτύωση, ανταλλαγές και πρόσβαση σε υποδομές έρευνας, μελέτες, συνέδρια, κ.λπ.

Η διαδικασία αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των προτάσεων που θα υποβληθούν στην ενότητα της ασφάλειας θα βασίζεται στα εξής κριτήρια: Επιστημονική & τεχνολογική αριστεία (Scientific & Technological quality), Υλοποίηση (Implementation) και Αντίκτυπος (Impact).
Κατά την αξιολόγηση μιας πρότασης θα συνυπολογιστούν, επίσης, ο βαθμός εμπλοκής των τελικών χρηστών, ο ειδικός προσανατολισμός του έργου και η συμπληρωματικότητα με το PASR, καθώς και με αντίστοιχη έρευνα σε εθνικό επίπεδο.
Η Ελληνική Συμμετοχή στο ΠΠ7
Στο πλαίσιο της πρώτης πρόσκλησης υποβολής προτάσεων στον τομέα της ασφάλειας του ΠΠ7, η οποία ολοκληρώθηκε στις 31 Μαΐου 2007 και παρουσιάστηκε σε ημερίδα που διοργάνωσε το Δίκτυο Πράξη υποβλήθηκαν 325 προτάσεις, μεταξύ των οποίων 42 Integrated projects, 239 Capability projects και 44 Coordination and Support Actions συνολικού προϋπολογισμού 1,046 εκ. ευρώ. Το Δίκτυο Πράξη αποτελεί έναν φορέα προερχόμενο από στρατηγική συμφωνία μεταξύ του βιομηχανικού και ερευνητικού κόσμου της χώρας και παράλληλα αποτελεί το Εθνικό Σημείο Επαφής για το πρόγραμμα security κατόπιν ανάθεσης από την Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας. H Ελλάδα ήταν μεταξύ των πρώτων δέκα χωρών σε μέγεθος του προϋπολογισμού εγκεκριμένων προτάσεων. Ιδιαίτερα υψηλό ήταν το ποσοστό συμμετοχής των ιδιωτικών φορέων (48%) ενώ ακολούθησαν με μικρότερα ποσοστά οι ερευνητικοί οργανισμοί (29%), τα εκπαιδευτικά ιδρύματα (20%), ο δημόσιος τομέας (6%) και λοιποί οργανισμοί (5%).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου